lördag 26 september 2015

Varför närområdesstudier?

"Att lära sig förstå en plats och utveckla tillhörighet till den, ger en större tillit, vilket i sin tur ger en tryggare identitet"(Sanderoth,Werner&Båth, 2009,2015), s.96

Genom att få en förståelse för omgivningen får även eleven en djupare förståelse för sig själv. Att kunna utveckla en tillhörighet till en plats och lära sig att förstå den ger en större tillit, vilket ger en tryggare identitet.

"Närområdesstudier blir utgångspunkt i en mera levande undervisning, eftersom eleverna, som blir berörda då eget område studeras, blir mer mottagliga och intresserade. Det abstrakta görs mer konkret och det nära görs mer begripligt, hanterbart och meningsfullt"(Sanderoth,Werner&Båth, 2009,2015), s 83.

När man tillsammans "undersöker" platser och byggnader där eleverna vistas och har egna erfarenheter ifrån kan man lättare fånga upp deras intresse. Eleverna kanske är nyfikna på områden eller platser där de vistas ofta och då kan man tillsammans forska vidare på detta.

"Genom närområdesstudier utvecklar vi alla en förståelse för och en känsla av sammanhang vilket skapar trygghet och tillhörighet och bidrar till att vi gör oss själva mer begripliga i förhållande till vår omvärld i tid och rum"(Sanderoth,Werner&Båth, 2009,2015,) s 19.

När man arbetar med närområdesstudier blir eleverna delaktiga utifrån sin egen värld och de ges möjlighet att använda sina egna erfarenheter samt få den bearbetad för att sedan tolka sin omvärld. Eleverna använder sig dessutom av en rad olika sinnen vilket gör att effekten av inlärningen blir större.

Det finns möjlighet att integrera många studiemiljöer och ämnen när man arbetar med närområde, samt blir undervisningen meningsfull då elevernas egna område studeras.

           

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar