söndag 27 september 2015

Intervju

Majlis Källvik är 64 är gammal och har bott i Lindome i drygt 40 år. Hon flyttade hit av en slump; det bara blev så, säger Maj-Lis. Hon har arbetat som barnskötare inom förskoleverksamheten sedan år 1988 och innan dess har hon både varit dagbarnvårdare och arbetat inom sjukvården. Maj-Lis Källman har varit ensamstående sedan 1984 och har 3 vuxna barn idag som har vuxit upp i Lindome och gått i skolan här.

"Hur har du trivts här i Lindome under dina år?"

Maj-Lis; Jag har trivts jättebra! Det är nära till naturen här vilket jag tycker om. Havet, Snipen ligger inte allt långt ifrån och sjöarna här är underbara. Det är nära till allt, nära till centrum, när man vill handla, träna eller klippa sig. Finns mycket i centrum vilket är nära och bra. Jag har både nära till Göteborg med pendeln och Kungsbacka detsamma, med bil tar det ca 15 min båda håll.

"Dina barn har vuxit upp här, hur var det?"

Maj-Lis: Ja, alla mina tre barn har vuxit upp här i Lindome och gått i skolan upp till högstadiet. Det har känns tryggt och bra, mina barn har varit lugna barn som varit hemma mycket. När jag var dagbarnvårdare hade jag mina barn hemma hos mig själv och genom åren har barnen varit hemma med mig mycket. I början bodde jag i Mölndals centrum och en period var det mycket problem där med narkotika, där bor flest ungdomar, familjer som kanske inte har råd att köpa hus.

"Vilka skolor har barnen gått i?"

Maj-Lis; Mina barn har gått i olika skolor, och det har varit lite beroende på vart i Lindome vi bott. Min yngsta pojke har gått på Valåsskolan som ligger nere vid centrum. Mina andra två pojkar har gått på både Almåsskolan och Sinntorpsskolan. Mina barn har gått själva till skolan och till olika aktiviteter, som sagt allt ligger nära och i Lindome finns mycket gångbanor, vilket är bra.

"Märker du någon större skillnad på Lindome nu än när du flyttade hit?"

Maj-Lis; Åja, det har hänt en del. Det har byggts många nya förskolor, skolor har byggts ut. Byggts mycket bostäder och hus. Det är många barnfamiljer som flyttar in så det behövs.

"Är det några större skillnader mellan de olika områdena i Lindome?"

Maj-Lis; Nja de som bor i ytterområdena är väl mer familjer och som har råd att köpa hus. De som bor i centrum är väl de som inte har råd att köpa hus. Finns mycket socialfall där.

"Etnicitet och mångkultur vad gäller människor med annan utländsk bakgrund, finns det här?"

Maj-Lis; Det senaste 7 åren har jag märkt att det har hänt grejer. Det är fortfarande inte många som har en utländsk bakgrund som bor här, men det blir allt fler och det tycker jag är bra.

"Män och kvinnors livsvillkor, du som har varit ensamstående med barn under alla år, har du märkt av nåt?"

Maj-Lis; Nej, inte direkt men jag var ju hemma så många år också i och med att jag var dagbarnvårdare. Vet faktiskt inte. Har alltid jobbat och har aldrig tänkt på det.

"Skola då och nu? När dina barn var små, hur var det då?"

Maj-Lis; Där har det hänt mycket! Då fanns det lekis där barnen skulle leka innan man började skolan vid 7 års åldern. Fritids var inte heller samma, då var fritids vid sidan av inte en del av skolan. En sak som upprörde mig var att min ena son var mobbad i skolan, då fanns det inga resurser, kändes som at ingen såg. Nu tror jag att det är bättre, hoppas det iallafall.

Muntlig intervju med Maj-Lis Källvik på Sinntorps förskola 16/9-15 kl. 15.30

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar